Açık Kapı

PAZARLAMA LOKOMOTİFİNDE GEÇMİŞTEN GELECEĞE YOLCULUK | Temmuz 4, 2006

Merhaba Dostlar,

Çok sevdiğim ve beğendiğim bir yazımı sizlerle paylaşmak istedim.Daha önce yayınlandığı halde ,geniş kitlelere ulaşamayan bu yazı için oldukca çok istek alıyorum. En azından ,herkese ulaşamayacağım için ,bu yolla paylaşmayı arzu ettim.Umarım,sizler de beğenirsiniz.

1960’larda Mehmet Oluç Hoca “Pazarlama” sözcüğünü ulusal bilim dilimize armağan ettikten bu yana, hem uygulamada hem de kuramsal yapıda oldukça önemli aşamalar geçildi. Şirketlerimizdeki “ticaret ve satış” bölümlerinin “pazarlama” bölümü haline gelmesi çok kolay olmadı. Kimileri pazarlama sözcüğünün sihirli gücüne inanarak kurtuluşlarını sadece bu sözcüğü kullanarak gidermeye çalışırken, kimileri gerçekten pazarlamayı olması gerektiği gibi uygulamaya soyundu. Bugün, ikinci gruptaki şirketler ve yöneticileri ülkemizi ekonomik krizden çıkartmada lokomotif görevi görüyor.

Pazarlama bilimi ve uygulamasının ülkemizdeki yeri ve konumu gelecekte çok daha iyi durumda olacağımızı bize müjdeliyor. On yıl kadar önce, araştırma tekniklerinden niteliksel araştırmayı tartışmaya ve uygulamaya çalıştığımızda oldukça önemli tepkiler alıyorduk. Bugün; Fokus çalışmaları, derinlemesine mülakat, kritik olaylar tekniği sıklıkla kullanılan ve pazarlama sorunlarının, uygulamacılarına katkıda bulunmayı sürdürüyor.

Kısaca, geçmiş on yıldaki alanımızı ilgilendiren gelişmeler şöyle özetlenebilir:

  • Yerli ve yabancı “guru”larla tanıştırıldığımız yıllar,

  • Yeni bilgisayar teknolojisine uyum sancıları,

  • Kriz dönemlerinde yaşama mücadelesi,

  • Yerli mesleki dergi ve kitap sayısında artışın başladığı,

  • Alanda eğitim görenlerin gözle görülebilir bir sayısal ve etki üstünlüğü gösterdiği.

 

Dünya’da da olduğu gibi alanımızda çok değişik isimlerle yeni moda kavramlar ortaya atılıyor. Bunların yenilik yapma ihtiyacı ve coşku yaratma gibi olumlu etkilerine inanmak gerekiyor. Bu trend gelecekte de sürecek gibi. Sadece, biraz daha dikkatli ve seçici olabileceğimiz kesin. Gerçek anlamda “yenilik yapma”, “yaratıcı çözümler” üretmek önümüzdeki yıllarda bizleri oldukça meşgul edecek ve heyecanlandıracak. Dünya markası olan markalarımızın sayısını arttırmak ve ülkemizi bir marka olarak Dünya platformuna oturtmak zenginleşebilmemiz için kaçınılmaz görünüyor. Böyle bir misyonu gerçekleştirebilmek için, kavramsal gelişmeleri izlemenin yanında özgür ve özgün düşüncelere değer veren, taklitten uzaklaşan bir eğitim ve uygulama anlayışına geçmemiz gerekiyor.

 

Özet olarak söylemek gerekirse önümüzdeki çeyrek yüzyılda beklenen gelişmeler kısaca şöyle özetlenebilir:

  • Ekip çalışması ve yaratıcılığın gelişmesi,

  • Etik ve ahlak kavramı ve uygulamalarının gelişmesi,

  • Elektronik ortamın kullanımının yaygınlaşması,

  • Değer yaratan pazarlama anlayışının gelişmesi,

  • Marka yaratma çabalarının yoğunlaşması,

  • Kültürlerarası yaklaşımın öneminin hissedilmesi.

Türk pazarlama sistemi, hem eğitim hem de uygulama alt sistemleri, elektronik ortama daha yaygın biçimde geçmiş ve bilişim teknolojisini en üst düzeyde uygulayan bir yapıya on yıllık bir süre içerisinde geçebilmiş olacaktır. Dünya standartlarını bu alanda kesinlikle yakalayabileceğimizi söylemek kahinlik olmasa gerek. İstatistik ve ölçme konularında bilgisayar destekli uygulamalar daha doğru ve çabuk karar almayı gerçekleştirebilecek objektif verileri yöneticilere sunabilecektir. Uygulamacılar ile kuramcılar arasındaki düşünce, uygulama farkları giderek azalacak ve iki kesim de birbirleriyle daha fazla iletişim ve etkileşim kurmaya özen gösterecektir. Geleneksel pazarlama iletişimi ortamları yanında Internet ortamındaki uygulamaları ilk sıralarda görmek kaçınılmaz olacaktır. Özellikle, pazar araştırma ve reklam&halkla ilişkiler ajanslarının uzmanlıklara doğru yönelmelerinin hızı artacaktır. Örneğin, sadece çocuk pazarında, genç pazarında uzmanlaşmış kuruluşlara rastlamak daha sıklaşacaktır.

Önümüzdeki dönemlerde, pazarlama lokomotifimizi biraz zorlayabilecek konuların başında “etik ve ahlak” ile ilgili değerler alacak. “Satalım da nasıl satarsak satalım” ve “Amaca ulaşmak için, her yol mübahtır” türündeki uygulamalardan arınmak kolay olmayacak. “Ucuza üret, ucuza al, ancak pahalıya sat” paradigması yerini “ucuza üret, ucuza al, makul fiyata sat”a bırakacaktır. “Müşteri saç teli gibidir, kestikçe uzar” anlayışı ve uygulaması tarih olacağa benziyor. Böyle bir değişim, şirket ve çalışanların kültürlerindeki radikal değişimleri de kaçınılmaz kılacaktır.

Pazarlama lokomotifimiz, matematik konusunda tren problemlerindeki soğuk ve aklın tek boyutluluğundan, içinde duygu ve etkileşime de önem veren uygulamaları geleceğe doğru taşıyor. Elektronik ve akılcı ilişkilerimiz, uygulamalarımızın yanında insancıl ilişkilerimiz uygulamalarımız artan biçimde sosyal pazarlama, amaca yönelik pazarlama alanlarında kendini hissettirecektir.

Az kalsın unutuyordum.Özellikle Anadolu’daki yeni nesil pazarlama yöneticileri ,aile şirketlerini lokomotife takıp uluslararası arenaya taşıyor.Bunu yaparken,eğitimlerine ve Dünya’yı tanımalarına güvendikleri,risk almaktan korkmadıkları çok açık .Pazarlama sözcüğü ve kavramı olumsuzdan olumluya doğru gidecek ve gereken yerini alacaktır.Yüzyıllardır ticaretin kötülendiği,aşağılandığı topraklar da yakın bir gelecekte küresel pazarlamaya yön vermede etkili olabilecek genç yöneticiler yaşayacaklar.Ancak,şimdilerde olmayan profesyonel meslek kuruluşlarının yakın bir gelecekte var olabileceğini ve meslek koşullarının belirlenip uygulanması konularında büyük gelişmeler olabileceğini zannetmiyorum.

Yirmibirinci yüzyılın ilk çeyreğinde; kendi pazarlama modellerini kuran, uluslararası markalarını çıkartan, bilim ve teknolojiyi üst düzeyde kullanan, genç ve yaratıcı uygulamacıların varlığına şahit olacağımız kesin. Bunlar, şimdiki lokomotifin penceresinden görünenler.

 

ODABAŞI Yavuz, Pazarlama Lokomotifinde Geçmişten Geleceği Yolculuk”, Marka Dolu Marka (Der: Hakan Tuncel), (İstanbul: Kapital Medya , 2003), s.47-51.

 

 

Reklamlar

Genel kategorisinde yayınlandı

6 Yorum »

  1. Ellerinize sağlık hocam. Gerçekten de çok güzel bir yazıymış. Diğer arkadaşların da yazıdan haberdar olması için, kendi blogumda da bahsettim yazınızdan.

    Yorum tarafından zeynepozata — Temmuz 6, 2006 @ 8:07 am

  2. […] Yavuz Hoca, çok sevdiği eski yazılarından birisini kendi blogunda yayınlamış: “Pazarlama Lokomotifinde Geçmişten Geleceğe Yolculuk“. Geçmiş on yılı değerlendirdiği yazısını önümüzdeki yıllarda pazarlamayı nelerin beklediğine dair öngörüleriyle bitirmiş. […]

    Pingback tarafından Zeynep Özata - Blogistan » Pazarlama Lokomotifi — Temmuz 6, 2006 @ 8:07 am

  3. Hocam iyi günler,

    Yazılarınızı zevkle ve süreklilikle takip ediyorum…Bugüne kadar yazılarınızdan pek çok şey öğrendim denilebilir.
    Sizden ricam bana mail adresinizi vermeniz.2,5 yıldır üzerinde çalıştığım bir turizm,ticaret ve pazarlama projemi sizinle paylaşmak ve fikirlerinizi almak istiyorum.

    Umarım vakit ayırırsınız.
    Saygılarımla
    Tolga Erdinç

    Yorum tarafından Tolga Erdinç — Temmuz 6, 2006 @ 12:14 pm

  4. Hocam iyi günler,

    Yazılarınızı zevkle ve süreklilikle takip ediyorum…Bugüne kadar yazılarınızdan pek çok şey öğrendim denilebilir.
    Sizden ricam bana mail adresinizi vermeniz.2,5 yıldır üzerinde çalıştığım bir turizm,ticaret ve pazarlama projemi sizinle paylaşmak ve fikirlerinizi almak istiyorum.

    Umarım vakit ayırırsınız.
    Saygılarımla
    Tolga Erdinç
    info@kayakturlari.com
    info@tatilgrubu.com

    Yorum tarafından Tolga Erdinç — Temmuz 6, 2006 @ 12:14 pm

  5. Elinize sağlık hocam. Yararlı ve Umut dolu bir yazı olmuş, (özellikle gençler için 🙂

    Yorum tarafından Cengizhan - Marketing Post — Temmuz 7, 2006 @ 12:49 pm

  6. Elektronik ortamın kullanımının yaygınlaşması pazarlamada en büyük etken olarak ortaya çıkacak. Ölçülebilir bir mecra olması ise en cazip tarafı.

    Yorum tarafından sektorlist — Nisan 9, 2007 @ 8:36 pm


Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: